Soihtu ja Miekka (Rick Joyner)

Jatko-osa kirjoille Petos, taistelu, voitto ja Kutsu.

16,30

Loppuunmyyty

tuotetunnus (SKU) KK-6396 Osasto:

Tämä kirja koostuu neljäntoista vuoden aikana saaduista profeetallisista näyistä, unista ja kokemuksista, jotka alkoivat vuonna 1988 ja jatkuivat vuoteen 2002 asti. Vasta vuonna 2002 ymmärsin, miten nämä kokemukset sopivat yhteen ja muodostavat tärkeän osan sitä sanomaa, joka julkaistiin ensin kirjassa Petos, taistelu, voitto ja jatkui kirjassa Kutsu. Tämä kirja sisältää kokemuksia, jotka sekä edelsivät että seurasivat niitä, joista kahdessa edellisessä osassa on kirjoitettu.

Ehkä kyselet, miksi Herra antaisi profeetallista ilmestystä niin sekavassa järjestyksessä. Ihmettelen usein itsekin samaa asiaa. Kuitenkin näiden näkyjen sisältämä sanoma auttoi minua ymmärtämään syytä. Jos alat tutkia Raamatun profetioita, opit myös pian, että yhdessä ainoassa Raamatun luvussa ennustetut tapahtumat voivat hyppiä edestakaisin tuhansia vuosia. Mielestäni Herra toimii tällä tavoin pitääkseen meidät riippuvaisina Pyhästä Hengestään, ei ainoastaan ilmestysten saamisessa vaan myös niiden tulkinnassa ja soveltamisessa.

Profetia on ilmeisestikin tehty tarkoituksella sellaiseksi, ettei sitä kykene ymmärtämään inhimillisen tieteen tai viisauden keinoin. Ne, jotka ovat taipuvaisia turvautumaan omiin kykyihinsä etsiessään ymmärrystä, saattavat usein kokea tämän hämmentävänä ja lannistavana. Jumalaa todella etsivä ihminen näkee salaisuudet osana kunniakasta ja perimmäistä tehtävää – sitä suurta seikkailua, jota Jumalan etsimisen on tarkoitus olla.

Jumalan ja Hänen teidensä etsiminen on täynnä salaisuuksia. Niiden selvittämiseen on olemassa avaimia, kuten usko, rakkaus totuuteen, rehellisyys ja pyhitys. Näiden avaimien tarkoituksena ei ole kuitenkaan ansaita Häneltä lahjoja tai ilmestyksiä vaan erottaa todelliset pyhän Jumalan palvojat niistä, jotka vain etsivät tietoa.

Olemme kaikesta huolimatta täysin riippuvaisia siitä, haluaako Herra näyttää meille jotain, ennen kuin voimme ymmärtää sen Hänen tarkoittamallaan tavalla. Onneksi yksi Hänen suurimmista lupauksistaan on, että jos etsimme Häntä, löydämme Hänet. Toivon, että saat ymmärrystä Hänen teistään lukiessasi tätä kokemusten kokoelmaa. Sitäkin enemmän toivon, että sinussa herää halu kokea Hänet henkilökohtaisesti ja sen seurauksena rakastut Häneen enemmän ja pääset lähemmäksi Häntä.

Profeetallisen sanoman välittäminen

Minusta on aina ollut mielenkiintoista se, että ihmiset haluavat useammin tietää, miten vastaanotan ne ilmestykset, joista kirjoitan, kuin kysyä niistä asioista, joita ne käsittelevät. Tämä ei ole väärin. Itse asiassa on eduksi ymmärtää sitä tapaa, jolla ilmestys tulee. Tämä johtuu siitä, että tapa on usein osa itse sanomaa. Tästä syystä kerron tässä johdannossa ja silloin tällöin myös varsinaisessa tekstissä, millä tavalla ilmestykset sain.

Hyvin usein minulta pyydetään myös enemmän henkilökohtaista tietoa minusta itsestäni. Tämäkin pyyntö on aivan kohtuullinen, koska meitä kehotetaan ”tuntemaan ne, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne” (1. Tess. 5:12, kuningas Jaakon raamatunkäännös). Henkilökohtaiseen elämääni liittyy mielestäni joitakin asioita ja tapahtumia, joista voi olla apua profeetallisten kokemusten ymmärtämisessä. Niinpä olen sisällyttänyt myös ne tähän johdantoon. Jos tällaiset tiedot eivät kuitenkaan kiinnosta sinua, rohkaisen sinua aloittamaan lukemisen suoraan ensimmäisen luvun alusta, mistä näky alkaa.

Henkilökohtainen matka

Useimmat tämän kirjan sisältämistä unista, näyistä ja profeetallisista kokemuksista olivat henkilökohtaisia sanomia minulle itselleni, joten olen kirjoittanut ne ensimmäisessä persoonassa aivan niin kuin ne minulle tulivat. Siksi joidenkin elämäni senhetkisten tapahtumien ymmärtämisestä voi olla apua sanoman ymmärtämiselle.En ole kuitenkaan sisällyttänyt tekstiin mitään, jonka uskon olleen tarkoitetun henkilökohtaisesti vain minulle. Niin kuin minulle toistuvasti kerrottiin näissä kokemuksissa, olen vain yksi monista, jotka ovat kutsuttuja tekemään niissä kuvailtuja asioita. Juuri tällä samalla tavalla Raamatun tapahtumat, jotka tapahtuivat yksittäisille ihmisille ja olivat henkilökohtaisia sanomia heille tai henkilökohtaisia kirjeitä tietyille ihmisryhmille, puhuttelevat myös kaikkia kristittyjä. Jos nämä kokemukset soveltuvat sinuun tai tilanteeseesi, voit vapaasti ottaa ne henkilökohtaisesti.

Valottaakseni lyhyesti tämän kirjan sanomien taustaa kerron, että jätin kokopäiväisen Jumalan valtakunnan työn vuonna 1980, koska koin henkilökohtaisen suhteeni Herraan muuttuneen pinnalliseksi. Mielestäni uskoni ja kokemukseni olivat liian ulkokohtaisia, jotta olisin kyennyt johtamaan toisia. Galatalaiskirjeen jakeet 1:15-16 saivat minut synnintunnon valtaan:

”Mutta kun hän, joka äitini kohdusta saakka on minut erottanut ja kutsunut armonsa kautta, näki hyväksi ilmaista minussa Poikansa, että minä julistaisin evankeliumia hänestä….”

Aloin ymmärtää, että vaikka Jumala olikin kutsunut minut siihen palvelutyöhön, jota yritin tehdä, olin sekoittanut keskenään Hänen kutsunsa ja Hänen valtuutuksensa tehtävään. Tästä syystä ryhdyin palvelutyöhön liian aikaisin. Herra oli ilmestynyt ”minulle”, mutta ei ”minussa”, niin kuin Paavalin mukaan täytyi tapahtua ennen kuin hän ryhtyi saarnaamaan.

Paavali saarnasi ”Häntä”, Jeesusta. Olin palvelutyössäni omistautunut enimmäkseen menestyksen periaatteille ja malleille – hengellisen ja kristillisen menestyksen – mutta silti sanomani puhui enemmän meistä kuin Hänestä. Koin olevani kuin ateenalaiset, jotka palvoivat ”tuntematonta Jumalaa” (Apt. 17:23). Suurin osa siitä, minkä Jumalasta tiesin, oli peräisin toisilta ihmisiltä. Se ei ollut tullut Hengen ilmoituksen kautta, minkä Paavali sanoi olevan välttämätöntä omalle palvelutyölleen.

Kaikki tämä yhdessä teki minusta hyvin pinnallisen ja tehottoman evankeliumin julistajan. Se pakotti minut lopettamaan hengellisen työn ja etsimään maallista työtä, kunnes kokisin, että Herra oli todella ilmestynyt ”minussa”.

Koska minulla oli rahtiliikennelentäjän lupakirja, ryhdyin liikennelentäjäksi. Se edellytti yleensä, että lensin muutaman tunnin päivässä ja vietin sitten useita tunteja lentokentillä ja hotellihuoneissa. Näin minulle jäi paljon aikaa tutkia Raamattua ja etsiä Herraa. Pystyin usein käyttämään jopa neljäkymmentä tuntia viikossa Raamatun tutkimiseen ja rukoukseen.

Sitten se yhtiö, jonka palveluksessa olin, siirsi koneensa toiseen paikkaan, ja työni loppui äkisti. Alkaessani etsiä toista työtä sain yllätyksekseni Herralta sanan, että minun tulisi palata kokopäiväiseen hengelliseen työhön. Itse asiassa Hän näytti minulle, että vaikka olinkin juuri niin pinnallinen ja riittämätön kuin olin itsekin havainnut, olin reagoinut liian voimakkaasti eikä Herran tarkoitus ollut, että jättäisin palvelutyön. Sain tämän sanan vuonna 1982.

En kuitenkaan tuntenut itseäni lainkaan valmiiksi palaamaan ”palvelutyöhön” vaan koin pikemminkin, että kuluisi vielä luultavasti useita vuosia, ennen kuin olisin kelvollinen. Kun kerroin saamastani sanasta vaimolleni ja parhaimmalle ystävälleni, hekin olivat sitä mieltä, ettei hengellinen työ olisi sitä, mitä minun tulisi sillä hetkellä tehdä. Minut oli helppo taivuttaa hylkäämään kutsu riittämättömyyden tunteideni tähden. Niinpä kun sain tilaisuuden perustaa lentorahtiyrityksen, tartuin siihen.

Pidän tuon yrityksen perustamista elämäni suurimpana virheenä, mutta opin kuitenkin sen kautta monia asioita, jotka ovat olleet minulle jälkeenpäin suureksi avuksi. Herra on lunastava Jumala, ja Hän käyttää jopa virheitämme omaksi parhaaksemme. Kuitenkin on aina parempi olla tekemättä virheitä, enkä mitenkään tarkoita, että meidän tulisi tehdä virheitä saadaksemme aikaan hyvää. Niin kuin apostoli Paavali sanoi, sellainen ajattelu on hullutusta, joka tuo tuomion. Silti voimme olla kiitollisia siitä, että Hän käyttää jopa erehdyksiämme omaksi parhaaksemme, jos todella rakastamme Häntä ja meidät on kutsuttu Hänen aivoituksensa mukaan. Niinpä virheestäni seurasi hyvää, mutta olisi ollut vieläkin parempi, jos olisin noudattanut Hänen kutsuaan sen sijaan että jouduin seitsemän vuoden kiertotielle.

Syöksylasku korkealta

Lentorahtiyrityksestä tuli erittäin nopeasti menestyksekäs. Pian siihen sisältyi lentokoulu, lentokonemyyntiä, huoltoa, vakuutuksia ja vilkkaimman lentokentän valvonta siinä osavaltiossa, jossa tuohon aikaan asuin. Kaiken tämän takia raamatuntutkisteluun ja Herran etsimiseen ei juurikaan liiennyt aikaa. Vaikka opinkin paljon liike-elämästä ja yrityksen johtamisesta, hengellisesti nuo vuodet olivat enimmäkseen hukkaan heitettyjä.

Mitä enemmän menestyin, sitä tyhjemmäksi tunsin itseni sisäisesti. Minulla oli kuitenkin kasassa jo melkein niin paljon nettoansioita, että pystyisin jäämään kokonaan eläkkeelle ja omistautumaan uudelleen hengelliselle työlle tarvitsematta mitään ulkopuolista tukea. Tällä tavoin puolustelin sitä, että minulla oli niin kiire jatkuvasti kasvattaa yritystäni ja ansaita enemmän rahaa.

Ollessani metsästysmatkalla vuonna 1986 istuin yksin pellolla. Yhtäkkiä koin Herran läsnäolon, ja Hän alkoi puhua minulle. Hän pyysi minua asettamaan yritykseni ”alttarille”. Huomasin Hänen kutsuvan sitä minun yhtiökseni eikä Hänen, toisin kuin olin aina väittänyt.

Tekijä
Rick Joyner
ISBN
9525460088
ALV-prosentti
10,00 %
Julkaisuvuosi
2004
Sivumäärä
147
Sidonta
Nid